SPektakel in Stadskanaal

9 maart 2015

SPektakel in Stadskanaal

Afgelopen zaterdag was het een groot rood feest in Stadskanaal! De SP bezette het hele Menistenplein met een bus, de SoepExpress, enkele tafeltjes en heel, heel veel SP'ers.

De afdeling zou Emile Roemer op bezoek krijgen, maar helaas lag hij met een zware griep op bed. Tineke Slagter, prominent in de Eerste Kamer, nam zijn taken waar. Enkele uren lang was de afdeling, ondersteund door SP'ers uit andere afdelingen, druk bezig met het uitdelen van folders, sponsjes en soep, en stonden zij mensen op straat te woord.

"Het was geweldig." blikt een glunderende afdelingsvoorzitter Krista Noor terug. "De sfeer onderling was erg goed en dat sloeg terug op de mensen op straat. Daarbij hebben we een paar goede discussies op straat gehad, waarbij we hopelijk toch mensen hebben kunnen overtuigen om in elk geval te gaan stemmen. Maar het was af en toe ook wel moeilijk om te zien hoe de mensen wanhopig en cynisch worden door het beleid dat VVD en PvdA nu doorvoeren. Deze mensen worden hard geraakt en niet gehoord door partijen waar ze vaak een leven lang op hebben vertrouwd. Mensen zo te zien deed soms best veel pijn."

De dag werd afgesloten in het Best Western, waar een Middag voor de Zorg was georganiseerd vanuit het FNV/ABVAKABO. Hier gingen Tineke Slagter, FNV-vicevoorzitter Ruud Kuin en ChristenUnie-wethouder zorg Johan Hamster in discussie met elkaar en met de mensen in de zaal - meest werkenden uit de zorg. De emoties liepen hier hoog op. In de pauze liepen al een aantal dames weg, omdat ze te emotioneel werden. Ze verguisden vooral de starre houding van wethouder Hamster, die de gehate bezuiniging op de zorg in Stadskanaal doorvoert.