Actiecomitee "Ons Refaja" opgericht

4 februari 2017

Actiecomitee "Ons Refaja" opgericht

Afgelopen donderdag hebben inwoners van Stadskanaal het actiecomité Ons Refaja opgericht tijdens een bijeenkomst met Tweede Kamerlid Henk van Gerven waar gevierd werd dat de verloskunde en spoedeisende hulp behouden blijven. Het comité gaat de vinger aan de pols houden, om te voorkomen dat de toekomst het ziekenhuis verder wordt uitgekleed. Op één avond schreven vijftig mensen zich in voor het comité.

SP-Statenlid Christiaan Şerbănescu-Kele:

“Een vos verliest wel zijn haren, maar niet zijn streken. Het is geweldig dat de mensen in Stadskanaal door snelle actie afgedwongen hebben dat de spoedeisende hulp en verloskunde sowieso blijven bestaan. Dat is een fantastische overwinning. Met het actiecomité Ons Refaja gaan we er voor zorgen dat zodra Treant weer met een plan komt dat het Refaja bedreigt we direct met z'n allen bij hen op de stoep staan.”

Tijdens de avond, georganiseerd op initiatief van de SP, werd het belang van een volwaardig streekziekenhuis benadrukt. De feestelijke bijeenkomst, met taart en live muziek, stond dan ook in het teken van strijdbaarheid voor het ziekenhuis in de toekomst.

SP-afdelingsvoorzitter Krista Noor:

“Onze petitie voor het behoud van de spoedeisende hulp en verloskunde werd in slechts een paar weken tijd al door duizenden mensen gesteund. Het Refaja betekent zo ontzettend veel voor mensen in Stadskanaal. Het is echt óns ziekenhuis. We pakken met Ons Refaja de macht terug.”

Klik op de foto voor een overzicht van de avond.