WEDEKA energiebedrijf?

13 juli 2017

WEDEKA energiebedrijf?

Op 12 juni jongstleden werden in de gemeente Stadskanaal de algemene beschouwingen gehouden. De laatste jaren zijn er binnen de gemeente veel bezuinigingen doorgevoerd, maar dat neemt niet weg dat dit college veel geld uit de algemene reserve heeft gebruikt. Onze algemene reserve is van 20 miljoen teruggelopen naar 15 miljoen. En in de toekomst zullen de te korten die gaan oplopen bij WEDEKA nog meer op de algemene reserve gaan drukken.

Voor SP Stadskanaal aanleiding om eens flink te brainstormen voor een oplossing, dat idee kwam er in de vorm van WEDEKA ENERGIE.

Het idee: een nieuwe BV op te richten binnen Wedeka bedrijven genaamd Wedeka Energie.

Dit bedrijf zal zonnepanelen op de daken van Wedeka bedrijven gaan plaatsen. Door ook als energie leverancier op te treden is Wedeka energie in staat om aan 96 huishoudens energie te leveren. Dit gaat natuurlijk niet als er geen gas kan worden geleverd, maar deze is eenvoudig in te kopen.

Om Wedeka energie te laten groeien, moet er een beroep worden gedaan op de ondernemers van Stadskanaal. Ook hun platte daken zijn geschikt voor het opwekken van zonne-energie.

Door middel van hun daken te huren voor langere tijd is Wedeka energie in staat om meer stroom op te wekken. En op deze manier profiteert iedereen van het duurzaam opwekken van stroom. Zo pakken we niet alleen de tekorten bij WEDEKA aan maar doen we ook iets aan duurzaamheid.

Het plan werd positief ontvangen door de raad, college en door de directeur van WEDEKA.