De plannen van Treant pikt het actiecomité "Red ons Refaja" niet!

16 juni 2018

De plannen van Treant pikt het actiecomité "Red ons Refaja" niet!

Foto: Anton Reinders / Afdeling

Treant wil de afdelingen verloskunde en kindergeneeskunde sluiten en centraliseren in het Scheper ziekenhuis te Emmen. Actiecomité “Red ons Refaja” pikt dit niet en komt in actie!

Enige tijd geleden heeft Henri Veldpaus de Facebookpagina “Red ons Refaja” aangemaakt en in een mum van tijd heeft deze pagina 928 volgers, hebben de berichten van deze pagina inmiddels ruim 27 duizend mensen bereikt en hebben ruim 1600 mensen de pagina bezocht.

In verband met de werkzaamheden van Henri Veldpaus heeft hij de SP-afdeling Stadskanaal gevraagd om hulp. Evert Idema zegt hierover “Toen Henri ons benaderde hebben wij niet getwijfeld om dit burgerinitiatief te steunen, want ook wij vinden handen af van ons Refaja!”

Anton Reinders en Wim Orsel hebben zich vervolgens beziggehouden met het actiecomité. Zij zijn ook samen met Rens Klumpers, een afgevaardigde van SP Veendam, een afgevaardigde van SP Pekela en de actievoerders van Hoogeveen afgereisd naar Den Haag met de bus die was gesponsord door de Gemeenteraad van Hoogeveen. In Den haag was namelijk afgelopen woensdag het debat over de streekziekenhuizen.

Het actiecomité heeft de mensen op de Facebookpagina gevraagd om verhalen over hun bevalling in het Refaja Ziekenhuis. De reacties waren overweldigend, roerend en gaf heel duidelijk de noodzaak van “ons Refaja” aan. Deze verhalen gaan we bundelen en deze worden door Henri Veldpaus overhandigd aan het bestuur van Treant. Het bestuur van Treant komt namelijk op 18 juni aanstaande om 19:30 uur uitleg geven aan de raad van Stadskanaal.

Voorafgaand zal het actiecomité “Red ons Refaja” een demonstratie houden vanaf 18:30 uur tot 19:30 uur op het Raadhuisplein te Stadskanaal. Wij roepen dus de Knoalsters en de omliggende gemeentes op om te komen en je te laten horen. Want de strijd is pas gestreden wanneer het laatste besluit is genomen en wat ons betreft gaat dat besluit er niet komen. Handen af van ons Refaja!