Fakkeloptocht Groningen

12 april 2021

Fakkeloptocht Groningen

Fakkelsignaal SP: maak Groningen topprioriteit nieuw kabinet

De SP heeft vrijdagmiddag een fakkelprotest georganiseerd voor het Provinciehuis in Groningen. Tweede Kamerlid Sandra Beckerman: “Deze week bleek dat er te weinig geld is voor de versterking van huizen. Terwijl de staat ruim 400 miljard heeft verdiend aan de gaswinning en Shell en Exxon al ruim gecompenseerd zijn blijven gedupeerden in diepe ellende zitten. Dit onrecht moet eindelijk stoppen.” Met het protest wil de SP een signaal afgeven dat Groningen topprioriteit moet zijn voor het nieuwe kabinet.
Beckerman: “We horen lokale bestuurders nu praten over de beloftes die ze gaan breken aan gedupeerden. Waanzin. Juist nu moeten bestuurders eensgezind een vuist maken naar den Haag en opeisen dat er voldoende geld komt voor alle gedupeerden.” Tijdens het fakkelprotest werd door gedupeerden een zwartboek met circa 200 verhalen overhandigd aan commissaris der Koning René Paas. Eén van die gedupeerden is Monique Klok uit Roodeschool. Zij zegt: “Ons leven heeft nu al 8 jaar stil gestaan. Voor ons is het de vraag of wij ooit terugkrijgen wat wij hadden en dat wij weer verder kunnen met ons leven.” Ook Hans Sulmann uit Loppersum sprak, hij stelde: “De impact op persoonlijke levens is enorm. Met het aanbieden van deze bundel verhalen doen we een dringend beroep op de Commissaris de gaswinningsproblematiek, in politiek den Haag hoog op de agenda te houden en op te komen voor Groningen.”
Aanstaande woensdag debatteert de  Tweede Kamer op initiatief van de SP opnieuw over de ramp aangericht in Groningen. Daarom is nu volgens Beckerman het moment voor Groningen om van zich te laten horen. “Een crisisaanpak is nodig. Eén loket voor gedupeerden, een einde aan de weerzinwekkende bureaucratie en het wantrouwen van gedupeerden.”