143 werknemers van Wedeka een mooie Kerst

16 december 2014

143 werknemers van Wedeka een mooie Kerst

Gisteravond stemde de gemeenteraad van Stadskanaal unaniem in met het voorstel om het contract van 143 Wedeka-werknemers toch te verlengen. Vreselijk goed nieuws.

Wethouder Boen had eerder aangegeven dat het te duur werd om deze mensen aan het werk te houden - ondanks dat Trijnie Wanders uit naam van de SP aangaf dat het financieel voordeliger was om ze in dienst te houden. Pas toen de SP door middel van een motie betreffende de financieën het college aanspoorde om er nog eens naar te kijken, bleek dat het inderdaad voordeliger is. Daarop gaf hij het advies de werknemers toch contractverlenging te geven.

Afdelingsvoorzitter Krista Noor: "Toch een fantastisch Kerstcadeau voor een groep die met het huidige kabinet al vreselijk veel heeft moeten inleveren. Ik heb diep respect voor deze mensen, die zoveel tegenslagen hebben gehad en toch steeds zo strijdbaar bleven. Verder mogen Anneke Dol en Nico Lieberom trots op zichzelf zijn. Ze bleven maar bij verschillende partijen leuren met hun visie, ze bleven inspreken bij de raadsvergaderingen en ze hebben nooit opgegeven. Dit resultaat geeft echt kippenvel."

De fractie van de SP heeft vanaf het begin meegestreden om de Sociale Werkvoorziening beschikbaar te houden voor de groep die verder nergens terecht kan. Voor Trijnie Wanders, verantwoordelijk fractielid, is dit een geweldige beloning voor veel werk. En te zien dat ook de andere raadsleden het uiteindelijk met de visie van de SP eens waren, was een mooie opsteker.